Framåt tillsammans

Coloplast har förbättrat livet för människor med intima sjukvårdsbehov i 60 år. Men vi var aldrig ensamma på vår resa.

Sjukvårdspersonal i hela världen arbetar med ambition, att ge bättre vård. Människor med intima sjukvårdsbehov delar med sig av sina åsikter och drömmar. Lokala partners kämpar sida vid sida för att alla ska få rätt till lika sjukvård. 
Vi delar med oss av våra kunskaper inom våra områden för att uppnå bättre lösningar.

Vi vill fira styrkan av globalt samarbete detta år för att markera vårt 60-årsjubileum. Vi sätter upp nya mål att nå under de kommande 60 åren. Vi vet att allting bara blir bättre, när vi alla går… framåt tillsammans

Framåt tillsammans med människorna som använder våra produkter

Man och kvinna ute i Japan Framåt och närmare tillsammans ”Min fru och jag tillbringade inte så mycket tid tillsammans när våra söner växte upp. Men när jag var sjuk kom vi närmare varandra igen och nu njuter vi av livet som ett par.” Berättelse

Kazushige kanske har gått i pension, men han visar inga tecken på att sakta ned. Till att börja med trivs han med sitt seniorjobb i den lokala gallerian där han vattnar växter. När han inte njuter av naturen och tar hand om sina växter, gillar Kazushige att resa. Efter operationen som slutade med att han fick en urostomi, tyckte Kazushige att det blev allt svårare att besöka och bo på japanska hotell. Men han lät inte detta hindra honom.

För att undvika problemen som de låga sängarna på japanska hotell orsakade honom, utvecklade han sin egen urostomi-sängpåse. Nu upplever Kazushige inte längre några problem på hotellen och han kan resa fritt i Japan med sin fru.

Man kan säga att Kazushige känner att hans sjukdom har fört honom närmare sin fru. Det är viktigt för honom att kunna resa med henne och att kunna slappna av och sköta sina älskade växter.

Stäng
Vänner fikar Framåt tillsammans efter kirurgi ”Jag var 30 när jag började uppleva ansträngningsinkontinens men jag väntade i 9 år innan jag försökte lösa problemet. Operationen skrämde mig. Jag hade tidigare fått fel information. Men när jag valde att genomgå operationen var det enklare än jag trodde. Idag känner jag mig fri och njuter av livet till fullo.” Berättelse

Marion har alltid tyckt om att gå på konserter, dansa och gå ut med vänner och familj. Allt detta blev svårt att njuta av när hon började uppleva urininkontinens när hon var 30 år gammal. Hon blev förvirrad och trodde att det var något som bara påverkade människor äldre än henne, därför väntade hon i hela nio år innan hon gick till en läkare.

”Jag vill dela med mig av mina erfarenheter och informera unga kvinnor som upplever ansträngningsinkontinens. Jag vill hjälpa folk att njuta av livet, att börja leva sitt liv igen. Jag kände mig så osäker och fångad med detta tillstånd, och idag känner jag mig fri och njuter till fullo av mitt liv. Lös ditt problem. Du kan lösa ditt problem, oavsett hur gammal du är.”

När Marion valde att genomgå operationen var det mycket enklare än hon trodde. Hon väntade så länge som möjligt innan hon tog det sista steget, eftersom hon tyckte att det var svårt att hitta någon information.

”Jag trodde att det skulle vara dyrt och otillgängligt. Därför valde jag att dölja problemet istället för att hitta en lösning,” säger hon. ”Innan operationen (för tre år sedan) kändes mitt fysiska tillstånd som ett fängelse. Jag kunde inte göra vad jag ville, till exempel gå på konserter och hoppa och dansa till musiken. Jag var rädd att genomgå kirurgi eftersom jag hade fått fel information och trodde att det var för äldre människor och att jag inte skulle kunna gå ordentligt efteråt. Jag kunde inte längre gå ut utan att hela tiden behöva tänka på toaletter i närheten. Jag var orolig hela tiden och kunde inte leva mitt liv fullt ut. Jag kände mig ensam med mitt tillstånd.”

Idag känner Marion sig fri och hon har börjat älska livet igen.

Stäng
Vänner skrattar Framåt tillsammans mot alla odds ”För 14 år sedan hamnade jag på sjukhus med en allvarlig infektion, ett diabetiskt fotsår. Läkarna planerade att amputera mitt ben vid knät. Sen ändrade en sjuksköterska som hette Monica min behandling, hon sade att hon skulle ta hand om mig och att de skulle utvärdera situationen igen efter en månad. Hon var mitt ljus i mörkret. Det var hennes hängivenhet som räddade mig.”​ Berättelse

Celso minns fortfarande tydligt dagen som läkarna ville amputera en del av hans ben.

”Jag minns att jag låg på sjukhusets tredje våning och att klockan var 17.00. Monica kom till min säng.”

Sjuksköterskan Monica ändrade hela behandlingen och meddelade ledningen att hon skulle ta hand om Celsos fot i en månad, och att de kunde utvärdera situationen på nytt efter detta.

”Hon visade mig ett ljus i mörkret, och på grund av det är Monica mer än en sjuksköterska för mig. Hon gjorde allt som var möjligt och omöjligt för att hjälpa mig, hon lämnade mig aldrig ensam och ringde min familj när hon inte kunde besöka mig personligen. Hennes hängivenhet räddade mig.”​

Fyra år sedan började Celso uppträda igen. Hon kunde inte stå, men hon började uppträda igen genom att sitta på scenen och prata.

”Jag fick möjlighet att utföra en show framför 2 000 sjuksköterskor, och jag visade publiken vad som hade hänt med infektionen. Det var då jag förstod att jag inte var en lätt patient…”

Celso är 55 år gammal idag och uppträder som dragqueen i Brasilien och USA.

Stäng
Colin och flickvän Framåt tillsammans i kärlek ”Jag saknade självförtroende när jag umgicks med människor. Men nu är jag i tjugoårsåldern och har mitt implantat. Det har förändrat mitt liv på ett positivt sätt. Nya möjligheter dyker upp som inte fanns där innan. Det har fått mitt förhållande ​att blomstra.”​ Berättelse

Colin var i tonåren när han förstod att han hade erektil dysfunktion. Det tog honom ett tag att samla 

modet att hantera problemet, men nu lever han ett lyckligt liv med nytt självförtroende tack vare sin erektionsprotes. Colin fick erektionsprotesen Titan®
. Det är inte ovanligt att någon i Colins ålder behöver ett implantat, men Colin föddes med ett kärltillstånd som förhindrade blodkärlen i hans penis från att hålla kvar blodet. Han föddes i stort sett med erektil dysfunktion.

”När jag var 20 beslöt jag mig för att söka behandling och jag hamnade på Mayo-kliniken i USA. Kliniken föreslog att en erektionsprotes var enda sättet att korrigera mitt tillstånd.”

Colin har haft implantatet i cirka fem år och det har ändrat sättet han umgås med människor.

”Det har ändrat hur jag pratar med människor, mina vänner och tjejer. Det beror mest på att jag har fått självförtroende.”

Idag har Colin flyttat till Minnesota, han har fått nytt jobb som vicepresident för Millau Group Global – och en flickvän. De har varit ihop i ett år nu och är mycket lyckliga.

Stäng
Kevin med rullstolsrugby lag Framåt tillsammans med en vinnande attityd ”Jag arbetar frivilligt som VD för en lokal patientstödgrupp som heter SPINE där jag hjälpte till att bygga upp rullstolsrugbylaget. Det finns en glädje i att hjälpa andra människor, när man ser dem utöva en sport där de hänger sig och får bättre kondition, vilket hjälper dem i livet.”​ Berättelse

När Kevin var 19 var han med om en bilolycka som orsakade en ryggmärgsskada. 33 år senare övervägde ryggavdelningen på hans lokala sjukhus att stänga ned och flytta till ett annat sjukhus. Kevin vägrade att acceptera det lokala sjukhusets sorgliga öde och beslöt sig för att kämpa för att hålla ryggavdelningen öppen för honom och andra patienter som förlitade sig på läkarna och konsulterna som arbetade där.

”Jag brinner verkligen för människors rättigheter, men inte på ett dumt sätt. Jag insåg att vi klarar oss bättre om vi arbetar tillsammans. Jag vet att vissa företag använder det som valspråk, men vi är verkligen starkare tillsammans.”

Tack vare Kevin behövde avdelningen inte stänga, och kort därefter bildade han SPINE, en patientstödgrupp för patienter, släktingar och läkare som påverkas av eller arbetar med ryggmärgsskador. Idag har organisationen en mycket professionell struktur och står värd för ett antal olika nöjes- och idrottsaktiviteter.

Stäng
Mor och dotter på gunga Framåt tillsammans som en familj ”Dineo kände sig isolerad efter sin stomioperation och hennes familjeliv drabbades. Sedan började hon prata med en rådgivare från supportprogrammet Coloplast® assistans. Programmet gav henne en knuff i rätt riktning och nu känner hon sig självsäker och njuter av livet igen. Berättelse

”Jag kände mig så ledsen, men vad kan jag säga, bara jag lever! Det var stressfullt för mig varje dag på sjukhuset. Jag ville inte ens åka dit längre.”

Dineo förlorade hoppet eftersom hon alltid satt på en stol och inte ens kunde gå rakt.

”Men en dag skickade Gud en ängel. En kvinna från Coloplast ringde mig och frågade hur jag mådde efter jag hade lämnat sjukhuset med en stomi.”

Dineo fick hjälp att hitta rätt produkter och detta var en vändpunkt för Dineo.

”Herregud, det var helt otroligt! Jag sov som en bebis den natten. Jag kände mig så fri och levande igen, och mitt liv började förändras efter den dagen. Jag var uppskakad och glad samtidigt, jag började le igen, jag kunde gå rakt och till och med leka med min dotter igen. Innan det brukade jag alltid gråta och kunde inte fokusera på mitt barn. Nu kände jag mig fri och bekväm, tog hand om min stomi, åt ordentligt och kunde använda mina kläder igen utan några fler tårar!”

Stäng

Framåt tillsammans med sjukvårdspersonal överallt

Madeleine Flanagan Framåt tillsammans för bättre sårvård Madeleine Flanagan är en av sårvårdsexperterna som arbetar tillsammans med Coloplast för att utveckla HEAL-programmet. Syftet med HEAL är att öka kunskapen om moderna sårläkningsprinciper bland sjukvårdspersonal och att förbättra vårdstandarden för patienter med sår i hela världen. Berättelse

Sjukhus och andra hälsoorganisationer upplever nedskärningar för utbildningar om professionell sårvårdshantering, vilket utgör ett betydande hot mot vårdstandarden. HEAL är Coloplasts globala utbildningsprogram som har utvecklats i nära samarbete med internationella sårvårdsexperter med syftet att öka kunskapen om moderna sårläkningsprinciper och förbättra vårdstandarden för patienter med sår i hela världen.

”HEAL-programmet kan hjälpa till att erbjuda strukturerad kliniskt baserad utbildning som har utformats av sjukvårdspersonal för sjukvårdspersonal – utbildningen är mycket väl utformad, engagerande, behåller personalens intresse och är flexibel. Individerna kan lära sig hemma; de har inte längre tid att gå på utbildningar under arbetstid och ibland har de inte ens tillgång till en dator som krävs för online-utbildning, därför är det verkligen relevant att erbjuda ett flexibelt paket som är väl utformat.”

Madeleine är en stor anhängare av vikten av åtkomst till utbildning. Det är viktigt att vårdpersonal är i en position där de kontinuerligt kan förbättra sig och skaffa nya färdigheter.

”Åtkomst till professionell utbildning för sjukvårdspersonal är begränsad idag och därför är HEAL -programmet en verklig möjlighet att ge människor åtkomst till utbildning som är väl genomtänkt och planerad i ett utbildningsperspektiv istället för PR-perspektiv.”

Stäng
Kevin och sjuksköterska Framåt tillsammans för bättre vård Kevans första upplevelse av Pinderfields rehabiliteringsavdelning var som patient. Nu är han en medlem av en tvärvetenskaplig ledningsgrupp och har ett nära samarbete med sjuksköterskor som Kay som driver patienternas aktivitetsgrupper.​ Berättelse

När Kevin var 19 var han med om en bilolycka som orsakade en ryggmärgsskada. 33 år senare övervägde ryggavdelningen på hans lokala sjukhus att stänga ned och flytta till ett annat sjukhus. Kevin vägrade att acceptera det lokala sjukhusets sorgliga öde och beslöt sig för att kämpa för att hålla ryggavdelningen öppen för honom och andra patienter som förlitade sig på läkarna och konsulterna som arbetade där.

”Jag tål inte när saker inte står rätt till. De ska stå rätt till. Jag vet verkligen inte varför jag känner så, men jag har ett medfött begär att göra saker rätt. Jag ser att något är fel och vill att det ska bli rätt, och jag kämpar för det.”

Tack vare Kevin behövde avdelningen inte stänga, och kort därefter bildade han SPINE, en patientstödgrupp för patienter, släktingar och läkare som påverkas av eller arbetar med ryggmärgsskador. Där är han nu VD. Han är också medlem i den tvärvetenskapliga ledningsgruppen vid Pinderfields rehabiliteringsavdelning där han en gång var patient, och hans mål är att fortsätta förbättra vårdstandarden för patienter.

Stäng
Kirurger i operationssal Framåt och lära oss tillsammans Mauro Pinheiro har arbetat som urolog i 13 år och är specialiserad inom erektionsproteser och prostatacancerkirurgi. Han tycker om att utveckla sin expertis med hjälp av olika program från Coloplast och sätter stort värde på sina nya insikter. Berättelse

”Man blir läkare för att man vill hjälpa människor. Man måste ha den motiveringen varje dag och förnya sin hängivenhet med varje patient. Om du någonsin glömmer vad du brinner för och anledningen till att du blev läkare så är det bäst att byta jobb.”

Mauro tycker att hans relation med Coloplast är mycket viktig. Enligt honom är det lagarbete och det är viktigt för honom att arbeta tillsammans för att ge patienterna bästa möjliga resultat vad gäller deras hälsa.

”Vi försöker få det bästa resultatet för patienten. Särskilt när det inte går som planerat, när jobbet blir tufft och vi måste hantera svåra situationer, då blir det viktigt att samarbeta för att hitta den bästa lösningen tillsammans. Vi diskuterar hur vi kan hitta bästa möjliga material och produkter för patienten och jag litar på att Coloplast alltid kommer att göra ett bra jobb.”

”Utöver produkternas kvalitet, kommunikation och support är Coloplast också en partner som ger tillgång till kunskaper och håller oss (kirurger) uppdaterade med tekniska uppfinningar, kirurgiska tekniker och ger oss åtkomst till kunskaper från andra inom vår yrkeskår: bästa praxis för kirurgi och kirurgiskt lagarbete.”

Mauro har lärt sig mycket genom Coloplasts program, särskilt om erektionsproteser i USA. Genom att se hur ett kirurgteam arbetar har han lärt sig att arbeta snabbare och bygga upp ett team som presterar bättre (sjuksköterskor/Coloplast/kirurg) när han utför operationer.

Genom att sponsra evenemang och kongresser, sammanför Coloplast människor för att främja spridning av kunskaper och samhället. Detta spelar också en viktig roll när boende får en introduktion till urologi eftersom de flesta är fokuserade på robotik.

”Varje dag fokuserar jag på att förbereda nödvändiga ändringar. Vad behöver jag leverera idag för att bygga bästa möjliga framtid? Jag tar mig tid att prata med patienterna för att verkligen förstå hur deras tillstånd påverkar deras liv och hur det påverkar deras arbete och deras familj. Vi behöver ofta ha en djupare diskussion för att identifiera vilka specifika behov personen har. Det finns ingen lösning som passar alla, varje individ är unik och lösningen för dem är också unik.”

Stäng
Sjukvårdspersonal utanför sjukhus Framåt tillsammans med sjuksköterskor överallt 60 år sedan fick en sjuksköterska en idé som ledde till att vårt företag bildades. Idag samarbetar vi med över 850 sjuksköterskor i 23 olika länder. Deras ovärderliga åsikter hjälper oss att hitta de bästa lösningarna för människor med intima sjukvårdsbehov. Berättelse

År 1954 när sjuksköterskan Elise Sørensen ville hjälpa sin syster, som just hade fått en stomioperation, lades grunden för Coloplasts livslånga samarbete med sjuksköterskor i hela världen. Elises syster var rädd för att vistas ute bland folk eftersom hon var rädd att hennes stomi skulle läcka. Genom att lyssna på sin systers problem fick Elise idén att skapa världens första självhäftande stomipåse.

Baserat på Elises idé, skapade Aage Louis-Hansen, en civilingenjör och plastfabrikör och hans fru Johanne Louis-Hansen, även hon utbildad sjuksköterska, stomipåsen. En stomipåse som hjälpte Thora – och tusentals personer i samma situation – att leva det liv de själva önskar. En enkel lösning som gör skillnad.

Traditionen lever vidare i vårt företag och Louise (till höger) är bara ett exempel på detta. Louise, en pediatrisk sjuksköterska specialiserad inom enterostomal terapi, har tillägnat sitt liv till att öka medvetenheten och undervisa andra sjuksköterskor i hela världen. Hon var tidigare talesman för World Council of Enterostomal Therapists (WCET) och har länge varit medlem av Coloplast Ostomy Forum (COF).

Hennes mål har alltid varit och förblir att hjälpa så många människor som möjligt att leva det liv de vill leva.

”Coloplast är bra på att sammanföra människor. Coloplast och sjuksköterskorna delar samma mål. Vi vill förbättra patienternas livskvalitet.”

Stäng

Framåt tillsammans mot mer nyskapande lösningar

Framåt tillsammans med bättre Access to Healthcare

 

Två sjukvårdspersonal går Framåt tillsammans för bättre stomivård Programmet Access to Healthcare har arbetat med Argentinas stomiförening sedan 2012 för att förbättra stomilagarna. Deras framgångar har gjort det möjligt för sjuksköterskor och läkare att få specialistutbildning inom stomivård från rådgivare som Flavia. Berättelse

”Hon har alltid stort engagemang för sitt arbete och finns alltid till hands för att lugna både läkare
och patienter som tvivlar.”

Det är uppenbart att Flavia är mycket respekterad inom sitt område. Envishet är ett ord som ofta används för att beskriva henne, och hon är alltid engagerad.

Sedan 2012 har Access to Healthcare kämpat tillsammans med Argentinas stomiorganisation för att utveckla stomilagarna i Argentina för att ge bättre vård och bättre åtkomst till produkter och behandling för personer med en stomi.

Tack vare en envis gemensam ansträngning har stomiriktlinjerna i Argentina förbättrats, vilket har gjort det möjligt för rådgivare som Flavia att hjälpa och utbilda läkare och sjuksköterskor som inte är experter inom stomi – för att garantera att patienter förs tillbaka till ett läge där de kan leva sitt eget liv.

För Flavia är det egentligen ganska enkelt. Som hon säger, ”Jag drivs av tanken på att hjälpa människor. Vi kan hjälpa människor att fortsätta med sin livsstil.”

Stäng
Rafael Framåt tillsammans och i kontroll Partnerskapet Access to Healthcare är ett initiativ från Coloplast med målsättning att förbättra vårdstandarden i olika länder i världen. I Brasilien hjälpte programmet Rafael tillbaka till fotbollsplanen genom att ge honom tillgång till rätt kateter och hjälpa honom etablera en hälsosammare kateteriseringsrutin.​ Berättelse

Rafael var en professionell fotbollsspelare tills han var 20 år gammal. Sedan slog han huvudet i ett sandrev och blev rullstolsbunden. Efter ett tag började han delta i rullstolsrugby och när han pratade med andra idrottsmän upptäckte han att det gick att utföra ren kateterisering och att han kunde göra det själv.

Han såg produkter från Coloplast i USA för första gången i samband med en tävling och prövade SpeediCath® för första gången under denna tävling. Enligt Rafael, förändrade det hans liv.

”Tidigare fick jag ofta urinvägsinfektion, var tredje månad. Jag kunde inte träna eller tävla och min livskvalitet påverkades. Jag hamnade ofta på sjukhus och det påverkade även mitt familjeliv.

Rafael kunde hitta den hjälp han behövde genom Access to Healthcare. AtH-programmet, i samarbete med Brasiliens urologisällskap, har arbetat hårt för att producera uppdaterade nationella riktlinjer för kontinensvård med fokus på att ändra vårdstandarden från kvarliggande katetrar till intermittenta katetrar med hydrofil beläggning som SpeediCath®. Resultatet är att inställningen mot intermittenta katetrar med hydrofil beläggning har ändrats med hjälp av väl mottagna riktlinjer som har delats ut till över 500 urologer i 26 olika kommuner i Brasilien.

För Rafael finns det bara en väg att gå: framåt.

”Mitt budskap är: Ge inte upp, utför ren kateterisering – det kan ändra ditt liv på samma sätt som det ändrade mitt. Nu är jag lycklig och lever ett bra liv med livskvalitet.”

Stäng
Makoto Ohama Framåt tillsammans och aldrig ge upp Makoto Ohama har kämpat för bättre vård för kateteranvändare i Japan i 20 år. Med stöd från partnerskapsprogrammet Access to Healthcare har han hållit föredrag, kommunicerat med politiker och förenat användare för att skapa en ändring i lagen. År 2016 ledde hans ansträngningar till ett förbättrat ersättningssystem och bättre katetrar är nu tillgängliga i hela landet.​ Berättelse

Man måste höja rösten för att få verkliga förändringar. Makoto Ohama är grundare till Japans ryggmärgsstiftelse och har kämpat för bättre vård för kateteranvändare i Japan i 20 år.

År 2016 beslöt de japanska hälsomyndigheterna att förbättra ersättning för intermittenta katetrar efter att Makoto Omaha och Access to Healthcare-programmet hade förespråkat bättre rättigheter i många år. Detta representerar ett genombrott på den japanska marknaden för Coloplast och gör det enklare att erbjuda de nyaste och bästa katetrarna till människor som lever med inkontinens i Japan.

”Medicinsk och social vård och system för människor med ryggmärgsskador i Japan är verkligen otillräckliga,” säger Makoto Ohama. ”Patienter med ryggmärgsskador har begränsad åtkomst till den senaste informationen om produkter. Etablering av "Japans ryggmärgsstiftelse" är nödvändig för att skapa en möjlighet att läka ryggmärgsskador och etablera ett omfattande system. Därför vill jag verkligen sprida denna information. Det var min huvudsakliga motivering när jag startade projektet.”

Japan har allmänt sett ett avancerat och mycket modernt sjukvårdssystem och med förbättrade förmåner kommer en kateteranvändares ersättning att öka med mer än 50 % per månad. Det finns nästan 100 000 människor i Japan som lever med inkontinens som kan behöva en kateter och de får nu tillgång till bättre och modernare produkter.

Stäng
Läkare lägger om sår på patient Framåt tillsammans för bästa resultat Access to Healthcare stödjer Kinas program för träning och utbildning för behandling av diabetesfotsår och relevanta kroniska sår. På bara fem år har programmet etablerat sårträningscentrum på 42 sjukhus, utbildat mer än 9 000 sjukvårdspersonal i 20 olika provinser och säkerställt att Herr Feng och 1 200 andra patienter med diabetesfotsår får behandling istället för amputation.​ Berättelse

Herr Feng har inga problem med att acceptera att han är diabetiker. Men det smärtsamma fotsåret till följd av hans diabetes är något han är glad att han fått behandling för.
”Ja, diabetes i sig är inte så hemskt, men ett diabetiskt fotsår är riktigt hemskt. Smärtan i synnerhet gjorde att jag inte kunde sova på
natten. Under dagen brukade jag skrika till hela tiden. Den fysiska smärtan jag kände och det mentala lidandet som det orsakade gjorde att folk blev ivriga att skära bort foten.”

Men Herr Feng och hans läkare är mycket nöjda med utbildningsprogrammet som har förbättrat sårvård i landet. Dr. Yuan Baozhong är mycket nöjd med utvecklingen.

”Med erfarenheten som utbildningen har medfört har vi gjort förbättringar vad gäller tvärvetenskapligt samarbete, behandling som fokuserar på individen och personlig behandling och dessutom har vi valt sårbandage på ett mer omväxlande sätt.”

Access to Healthcare har gett stöd åt Kinas program för träning och utbildning för behandling av diabetesfotsår och relevanta kroniska sår från 2010 till 2015. När programmet utfördes upplevde sårcentrum i Kina betydande en utveckling som hjälpte sammanlagt 4 900 patienter med diabetesfotsår under denna period.

”Ibland gjorde sjukdomen att jag blev orolig och skapade problem för andra. Patienter i intilliggande sängar blev irriterade på mig. Det är nästan omöjligt att beskriva hur jag led av sjukdomen. Tack vare Doktor Wangs behandling läkte mina sår så småningom och jag kände mindre smärta. Jag har inte längre svårt att äta och sova. Jag känner mig också mer avslappnad. Jag mår riktigt bra!”

Stäng
Stäng

Gratis prover - gratis frakt

Tack för din beställning

Kvitto

Se skrivbordsversion