Nyheter 2014

  • Urinblåsa & tarm
  • Nyheter
  • Vårdpersonal
18 nov 2014
Information om kvalitetsförbättringar av urinuppsamlingspåsar

Information om kvalitetsförbättringar av urinuppsamlingspåsar

På grund av förhöjda reklamationsnivåer på våra Conveen Security+ urinuppsamlingspåsar har följande åtgärder vidtagits i produktionen för att säkerställa kvaliteten.

Läs hela artikeln

Insidan av tömningsventilens lock får en slätare yta samtidigt som svetsen i påsens nedre del, samt runt utloppet förstärks.

Har ni frågor är ni välkomna att kontakta Coloplast kundservice på telefon 0300-332 99 eller via mail kundservice@coloplast.com

 

Med vänliga hälsningar,
Helena Lundkvist
Marknadschef kontinens
Coloplast AB

  • Nyheter
  • Privatpersoner
  • Vårdpersonal
  • Stomi
13 okt 2014
Ny unik stomiprodukt nu godkänd i Sverige

Ny unik stomiprodukt nu godkänd i Sverige "SenSura Mio kommer att göra stor skillnad för stomiopererade"

TLV, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, har nu godkänt SenSura® Mio som är ett helt nytt sortiment stomipåsar med unika egenskaper och utseende. SenSura Mio, har fått en genomgående positiv respons runtom i Europa där produkten lanserades i våras.

Läs hela artikeln

Pressmeddelande: Ny unik stomiprodukt nu godkänd i Sverige

”SenSura® Mio kommer att göra stor skillnad för stomiopererade”

 

TLV, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, har nu godkänt SenSura® Mio som är ett helt nytt sortiment stomipåsar med unika egenskaper och utseende. SenSura Mio, som har utvecklats av det världsledande medicintekniska företaget Coloplast, har fått en genomgående positiv respons runtom i Europa där produkten lanserades i våras.

 
– Den här nya produkten är en befrielse. Det är första gången sedan 1993 som jag känner mig säker och fri, utan att behöva oroa mig för läckage, säger Anders Dahlquist, 61 år från Boden, ileostomiopererad sedan 20 år tillbaka och en av de första testpersonerna av SenSura Mio i Sverige.


SenSura Mio ser inte ut som någon annan stomipåse på marknaden. Den har bland annat en patenterad diskret grå färg istället för beige, är i textil istället för non-woven, har en ny elastisk häftplatta som följer kroppens rörelser, ett cirkelformat filter som minskar risken för att påsen fylls med luft och för tvådelade produkter en ny, säkrare klickkoppling. 


– Det här är en spännande ny produkt. Framför allt filtret känns som en viktig utveckling, eftersom det är ett problem för många stomiopererade att påsen fylls med luft. Även materialet är en stor förbättring, det känns behagligt och mjukt att ta i och mot huden. Det finns ett behov av att vidareutveckla och skapa bättre stomiprodukter som förenklar vardagen för stomiopererade, säger Annica Wistedt, stomiterapeut på Ersta sjukhus stomimottagning.

 

Produkten finns tillgänglig i Sverige sedan 1 oktober 2014. Det har tagit tre år att utveckla det nya sortimentet av stomipåsar. 700 stomiopererade personer har varit med och testat och flera hundra prototyper ligger bakom den nya produkten som kan förändra sättet att leva för människor med stomi.


– Det är oerhört glädjande att SenSura Mio nu har fått klartecken även i Sverige. Den här produkten är ett paradigmskifte för stomiprodukter och har tagits emot väldigt positivt på de marknader som den har lanserats på. Vi är övertygade om att den kommer att göra stor skillnad för många stomiopererade. Att stomipåsen syns och känns mindre kan vara helt avgörande för hur trygg man känner sig och för livskvaliteten, säger John Raabo Nielsen, vd på Coloplast i Sverige.

 

Se bifogade faktablad för mer information om stomi och om produktens egenskaper.

 

För mer information, kontakta:

John Raabo Nielsen, vd Coloplast AB, tfn: 0300-332 77, 070-839 13 30

e-post: dkjns@coloplast.com

  • Nyheter
  • Privatpersoner
  • Vårdpersonal
  • Stomi
1 okt 2014
Nu lanserar vi nya SenSura® Mio - ett helt nytt stomisortiment för alla stomityper

Nu lanserar vi nya SenSura® Mio - ett helt nytt stomisortiment för alla stomityper

Den 1 oktober lanseras ett helt nytt stomisortiment för alla stomityper under namnet SenSura® Mio. Med banbrytande design, ny elastisk häfta, nytt filter och ny klickkoppling, innebär SenSura Mio ett paradigmskifte för stomiprodukter.

Läs hela artikeln

Den nya SenSura Mio är mycket diskret och har ett behagligt tyg som ger stomibandaget känslan av ett klädesplagg eller ett tillbehör. Den speciella neutralt grå färgen efterliknar skuggan och syns inte under kläderna, inte ens under vita kläder.

Med ett unikt pre-filter skyddas det nya cirkelfiltret från att täppas igen och minskar uppkomsten av ballooning (att påsen blåser upp sig) med upp till 61%*.

Den unika elastiska häftan passar din individuella kroppsform och följer kroppens rörelser när du böjer dig och sträcker dig. Den elastiska häftan är utvecklad för alla stomityper.

En ny innovativ klickkoppling har tagits fram för ökad säkerhet. Den nya klickkopplingen har en vågformad låsring för trygghet och säkerhet. Ett ljudligt ”klick” säkerställer att påsen är säkert fäst på basplattan. Påsen kan vridas till önskad position innan den låses.

Produktutvecklingen av den nya SenSura Mio är den största i Coloplast historia. Den har tagit över tre år och involverat 300 anställda på Coloplast och 700 stomiopererade.

I samband med lanseringen av den nya SenSura Mio, byter den tidigare SenSura® Mio 1-dels sluten namn till SenSura Mio® Original.

Då produkten är ny finns den ännu inte upphandlad i Västra Götaland, men går att få på recept i övriga delar av Sverige sedan 1 oktober 2014.

 

 

*Coloplast kliniska studie 2010

  • Urinblåsa & tarm
  • Nyheter
  • Privatpersoner
  • Vårdpersonal
29 sep 2014
SpeediCath Compact Set - två nya storlekar för kvinnor

SpeediCath Compact Set - två nya storlekar för kvinnor

SpeediCath Compact Set är den nya kompakta och diskreta lösningen med kateter och påse som är klar att använda direkt. Tillgänglig för både män och kvinnor. Från och med 1 oktober 2014 finns den i Ch 10, 12 och 14 för kvinnor.

Läs hela artikeln

Nyhet! SpeediCath Compact Set för kvinnor Ch10 och Ch14

 

I april 2014 lanserade vi SpeediCath Compact Set som är den nya kompakta och diskreta helhetslösningen med kateter och påse, och klar att använda direkt. Tack vare en enkel design är den tillräckligt liten att förvara i fickan eller väskan.

Från och med 1 oktober utökar vi storlekarna för kvinnor med nelaton Ch 10 och Ch 14. Nedan en förteckning över de artikelnummer som finns gällande SpeediCath Compact Set från och med 1 oktober. Sedan tidigare finns SpeediCath Compact för kvinnor Ch 12, och för män Ch 12/18**.

 

Produktnamn

Coloplast art nr

Längd (mm)

Ch

Förpackning (st)

SpeediCath Compact Set för kvinnor

285201

9*

10

20

SpeediCath Compact Set för kvinnor

285221

9*

12

20

SpeediCath Compact Set för kvinnor

285241

9*

14

20

 

Produktnamn

Coloplast art nr

Längd (mm)

Ch

Förpackning (st)

SpeediCath Compact Set för män

284221

30*

12/18

20

 

** En flexibel del i Ch 12 och stadigare del i Ch 18. * Kateterlängd exkl. handtagsdel.

  • Urinblåsa & tarm
  • Nyheter
  • Privatpersoner
  • Vårdpersonal
3 sep 2014

Ny vätskeampull i EasiCath Set

Vår vätskeampull till EasiCath Set kommer att förändras. För att vi skall kunna använda samma ampull till både de kvinnliga och de manliga katetrarna har storleken på ampullen anpassats och rymmer nu 20 ml koksalt (tidigare 15 ml respektive 30 ml).

Läs hela artikeln

Bortsett från en ny vätskeampull är produkten precis som tidigare. Det betyder att du som användare fortsatt kan använda produkten precis som tidigare. Du behöver inte lära dig några nya rutiner utan kan följa befintligt bruksanvisning utan några förändringar. 

På våra produktförpackningar kommer vi informera om den nya ampullen genom texten "Ny vätskeampull". 

Produkter med den nya vätskeampullen kommer nå den svenska marknaden under hösten 2014.   

Nedan ser du vilka artikelnummer som berörs:

 

Produktnamn

Coloplast art nr

Längd (mm)

Ch

Påsvolym (ml)

EasiCath Set

280010

200

08

700

EasiCath Set

280020

200

10

700

EasiCath Set

280030

200

12

700

EasiCath Set

280040

200

14

700

EasiCath Set

280050

400

08

700

EasiCath Set

280060

400

10

700

EasiCath Set

280070

400

12

700

EasiCath Set

280080

400

14

700

EasiCath Set

280090

400

16

700

EasiCath Set

280100

400

18

700

EasiCath Set

280260

400

10

1200

EasiCath Set

280270

400

12

1200

EasiCath Set

280280

400

14

1200

EasiCath Set

280290

400

16

1200

EasiCath Set

280300

400

18

1200

  • Nyheter
  • Privatpersoner
  • Vårdpersonal
  • Stomi
1 jul 2014

Nu får Brava Hudbarriär ny design

Nu får Brava® Hudbarriär ny design på sin förpackning. Anledningen är att vi vill göra det lättare för dig att skilja på våra produkter Brava Hudbarriär och Brava Häftborttagning när de står bredvid varandra i badrumsskåpet.

Läs hela artikeln

Därför kommer förpackningarna till Brava Hudbarriär Spray och Våtservett att få en ljusgrå ton med en mörkgrå text och locket på Brava Hudbarriär Spray kommer att ges en tydligare turkos färg. Med start i slutet av juni rullar produkterna med den nya förpackningsdesignen ut från våra fabriker, men det kan fortfarande dröja innan just ditt apotek nås av förpackningar med den nya designen. Innehållet förblir detsamma.

  • Nyheter
  • Privatpersoner
  • Vårdpersonal
  • Stomi
16 jun 2014
Coloplast lanserar ny banbrytande stomipåse

Coloplast lanserar ny banbrytande stomipåse

Det världsledande medicintekniska företaget Coloplast har under våren genomfört sin största lansering någonsin. Under tre år har man utvecklat en banbrytande stomipåse som nu presenteras på världskongressen för stomi, WCET, som hålls i Göteborg 15-19 juni. 700 stomiopererade personer har varit med och testat och flera hundra prototyper ligger bakom den nya produkten som kan förändra sättet att leva för människor med stomi.

Läs hela pressmeddelandet

Coloplast lanserar ny banbrytande stomipåse - "ett paradigmskifte i design av stomiprodukter"

Det världsledande medicintekniska företaget Coloplast har under våren genomfört sin största lansering någonsin. Under tre år har man utvecklat en banbrytande stomipåse som nu presenteras på världskongressen för stomi, WCET, som hålls i Göteborg 15-19 juni.

700 stomiopererade personer har varit med och testat och flera hundra prototyper ligger bakom den nya produkten som kan förändra sättet att leva för människor med stomi.

 

Nya SenSura® Mio ser med sitt material i textil, sin patenterade neutralt grå färg, sitt cirkelformade filter och sin nya mycket flexibla passform inte ut som någon annan stomipåse på marknaden.

– Det är helt nytt för den medicintekniska branschen att ta in design så tydligt i produktutvecklingen. Samtidigt är designen viktig för upplevelsen för den som stomiopererad. Att stomipåsen syns och känns mindre kan vara helt avgörande för hur trygg man känner sig och för livskvaliteten, säger John Raabo Nielsen, vd på Coloplast i Sverige. 

Nya SenSura® Mio är, till skillnad från traditionell hudfärgad non-woven, tillverkad i vävd textil, som gör att den ser ut och känns som ett klädesplagg snarare än en sjukvårdsprodukt. Påsen har en helt unik grå nyans som fungerar till alla hudfärger och är designad för att inte synas under kläderna, den är till och med osynlig under vita kläder. Färgen är kliniskt prövad, patentsökt och enligt Coloplast världens mest diskreta grå färg.  

Häftan passar alla kroppsformer och följer kroppens rörelser. Det nya filtret reducerar risken för ballooning med 61 procent jämfört med äldre modeller och renar gaserna innan de når påsen, därigenom undviks dålig lukt. Klickkopplingen har en innovativ lösning i form av en vågformad låsring för både trygghet och komfort. 

– Nya SenSura® Mio, är ingenting annat än ett paradigmskifte när det gäller design av stomiprodukter. Vi är väldigt stolta att nu få presentera en stomipåse som kommer att ge många människor runt om i världen en positiv förändring i livet, säger John Raabo Nielsen, vd på Coloplast i Sverige. 

Produkten planeras att finnas tillgänglig på den svenska marknaden under hösten 2014.


Se produkten och träffa industridesignern bakom färgen, Jakob Bendix på WCET:
Media bjuds in till världskongressen för stomiterapeuter, WCET, som hålls i Göteborg 15-19 juni. På plats finns en monter uppbyggd som en lägenhet med alla textilier i det nya materialet och färgen. På plats den 16 juni finns också Jakob Bendix, industridesignern och produktutvecklaren bakom den nya färgen och John Raabo Nielsen, vd för svenska Coloplast.
Presskontakt för att besöka WCET:
Ann Waldeborn, tfn 070-269 53 01, e-post ann.waldeborn@perspective.se.

För mer information kontakta:
John Raabo Nielsen, vd Coloplast i Sverige, tfn: 0300-332 77, 070-839 13 30, e-post: dkjns@coloplast.com Jakob Bendix, industridesigner, Coloplast i Danmark, tfn: 0045 4911 2532, e-post: dkjabx@coloplast.com

  • Nyheter
  • Privatpersoner
  • Vårdpersonal
  • Stomi
16 jun 2014
Världens mest diskreta färg

Världens mest diskreta färg

De senaste 50 åren har såväl medicintekniska produkter som underkläder försökt att efterlikna hudens färg. Men eftersom vi alla har olika hudfärg, fungerar det dåligt. Coloplast lanserar nu en stomipåse som avsevärt kan förbättra livskvaliteten för stomiopererade och vänder på hur man tidigare arbetat med sjukvårdsprodukter. En av flera nyheter är att man vetenskapligt har tagit fram vad man hävdar är världens mest diskreta grå färg, som man även har patentsökt.

Läs hela pressmeddelandet

Världens mest diskreta färg - alla människor är orange

De senaste 50 åren har såväl medicintekniska produkter som underkläder försökt att efterlikna hudens färg. Men eftersom vi alla har olika hudfärg, fungerar det dåligt. Coloplast lanserar nu en stomipåse som avsevärt kan förbättra livskvaliteten för stomiopererade och vänder på hur man tidigare arbetat med sjukvårdsprodukter. En av flera nyheter är att man vetenskapligt har tagit fram vad man hävdar är världens mest diskreta grå färg, som man även har patentsökt. 

– Istället för att försöka efterlikna hudens färg, har vi vetenskapligt tagit fram en färg som efterliknar färgen på skuggan under kläderna. Färgen syns inte ens under tunna, vita kläder. Vi upptäckte i våra studier att alla, oavsett hudfärg, har samma orange färgnyans i huden, bara olika ljus eller mörk. Genom att blanda den med grå färg har vi fått fram vad vi hävdar är världens mest diskreta grå färg, säger Jakob Bendix, industridesigner på Coloplast och den som har tagit fram den nya färgen.


– Färgen och materialet är en produktutveckling som är så nytänkande att den skulle kunna spilla över på andra sjukvårdsprodukter. Det är också fullt tänkbart att andra branscher kan ha nytta av utvecklingen. Exempelvis skulle modebranschen kunna använda sig av kunskaperna om att vi alla är orange och de optiska effekterna av färger, skuggor, transparens och lager av kläder, fortsätter Jakob Bendix. 

 

Genom att tydligt ta in design i produktutvecklingen har man vänt på hur man tidigare har arbetat med sjukvårdsprodukter. Bland annat har den nya påsen ett material som är helt nytt för den medicintekniska världen. Istället för klassisk non-vowen används riktig textil som gör att påsen känns och ser ut mer som ett klädesplagg än som en sjukvårdsprodukt. Dessutom har påsen en helt ny elastisk häfta som passar olika kroppstyper och följer kroppens rörelser, ett nytt väsentligt förbättrat filter och en ny mjukare klick-koppling – alla nyheter som helt förändrar upplevelsen för den som är stomiopererad. 

 

– Det här är den största produktutvecklingen i Coloplasts historia. Den har tagit över tre år och involverat över 300 anställda på Coloplast och 700 stomiopererade. Det är första gången som vi kombinerar funktion med att verkligen tänka på design, säger John Raabo Nielsen, vd på Coloplast i Sverige.

Produkten planeras att finnas tillgänglig på den svenska marknaden under hösten 2014.

 

Se färgen och materialet och träffa Jakob Bendix på WCET 16 juni:
Media bjuds in till världskongressen för stomiterapeuter, WCET, som hålls i Göteborg 15-19 juni. På plats finns en monter uppbyggd som en lägenhet med alla textilier i det nya materialet och färgen. På plats den 16 juni finns också Jakob Bendix, industridesignern och produktutvecklaren bakom den nya färgen och John Raabo Nielsen, vd för svenska Coloplast. 

Presskontakt för att besöka WCET:
Ann Waldeborn, tfn 070-269 53 01, e-post ann.waldeborn@perspective.se.
 

För mer information kontakta:
John Raabo Nielsen, vd Coloplast i Sverige, tfn: 0300-33277, 070-839 13 30, e-post: dkjns@coloplast.com Jakob Bendix, industridesigner, Coloplast i Danmark, tfn: 0045 4911 2532, e-post: dkjabx@coloplast.com

  • Nyheter
  • Privatpersoner
  • Vårdpersonal
  • Stomi
10 jun 2014

Mer än hälften av de som lever med stomi kan inte leva det liv de vill enligt en internationell undersökning

En internationell undersökning gjord bland 700 personer som lever med stomi visar att 54 procent tycker att stomin står i vägen för det liv de vill leva. Den största anledningen är rädslan för att stomin ska läcka. En annan viktig anledning är att stomiprodukterna inte känns tillräckligt diskreta.

Läs hela pressmeddelandet

Under världskongressen för stomi, WCET, som hålls i Göteborg 15-19 juni, lanserar det danska världsledande medicintekniska företaget Coloplast en ny innovativ stomiprodukt som ger användarna helt nya möjligheter.

 

Enligt undersökningen, som genomfördes av Coloplast, hämmas och begränsas mer än hälften av sin stomi och känner att den hindrar dem att leva det liv de vill leva. 75 procent av dessa anger rädsla för läckage som orsak, 39 procent anger att stomin och stomipåsen riskerar att märkas som orsak.


Undersökningen visar också att 50 procent känner att de behöver dölja att de har en stomi eftersom de finner den oattraktiv och väldigt privat, och så många som 68 procent tycker att de sticker ut som personer på grund av stomin. Slutligen anser 33 procent av personerna att stomipåsens material skulle kunna vara mer tilltalande.
På Coloplast, som har över 50 års erfarenhet av att utveckla och tillverka stomiprodukter, bekräftar vice vd för Ostomy Care, Anders Holm, behovet av nya innovativa produkter.


– Våra innovations- och designteam har arbetat hårt för att finna lösningar på problemen och vi ser nu fram emot att på WCET i Göteborg få presentera en produkt som är speciellt designad för att passa varje kroppsform och som syns minimalt. Han fortsätter:

– Människor vill inte sticka ut på grund av sin stomi men dagens stomiprodukter både ser ut och känns som sjukvårdsprodukter. Det har en effekt på självbilden. Men varför skulle inte framtidens stomipåsar kunna se helt annorlunda ut än de som finns idag?

 

Grundundersökningen, CORE-studien, som informationen är hämtad från genomfördes av Coloplast i juni 2012. CORE är en användarpanel med stomiopererade som svarar på frågor online. 707 personer med stomi deltog i undersökningen. Målet var att ge insikt i de känslor som är förknippade med en stomi och i vilken utsträckning stomin förändrat slutanvändarnas liv. Undersökningen genomfördes i Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA.


För mer information kontakta:Anna Wallin, Produktchef för stomiprodukter, Coloplast i Sverige, tfn: 0706-35 42 84, e-post: seaw@coloplast.com www.coloplast.se, www.coloplast.com

  • Urinblåsa & tarm
  • Nyheter
  • Privatpersoner
  • Vårdpersonal
4 feb 2014
Uppdaterad bruksanvisning för Peristeen® vattenlavemang

Uppdaterad bruksanvisning för Peristeen® vattenlavemang

Vi har nyligen uppdaterat vår bruksanvisning för Peristeen vattenlavemang. Vi vill därför uppmana dig som använder Peristeen vattenlavemang att läsa igenom bruksanvisningen och ta del av de uppdateringar som har gjorts. Om du känner dig osäker ber vi dig att kontakta din läkare.

Läs artikel

Bruksanvisningen och ett säkerhetsmeddelande som beskriver de uppdateringar som skett finns tillgängliga för nedladdning nedan. Observera att det inte finns några indikationer på fel på produkten. Däremot är det viktigt att den används i enlighet med gällande rekommendationer.

Om du har några frågor kontakta din läkare, förskrivare eller vår kundservice på tfn 0300-332 56.

Med vänliga hälsningar,

Marie-Louise Hedengran
Marknadschef Kontinens
Coloplast AB

  • Urinblåsa & tarm
  • Nyheter
  • Privatpersoner
  • Vårdpersonal
  • Stomi
  • Kirurgisk urologi
20 jan 2014
En ny webbsajt för att göra livet med intima sjukvårdsbehov lättare

En ny webbsajt för att göra livet med intima sjukvårdsbehov lättare

Vi vill ge dig en enklare, snabbare och framtidssäker webbsajt. Därför lanserar vi nu en helt ny digital plattform: Webb 2.0. Den ger dig nytt användbart informationsmaterial, gör vår service ännu mer tillgänglig och ger dig med en smart telefon eller surfplatta en smidigare upplevelse.

Läs artikel

Coloplast utvecklar produkter och service som gör livet enklare för människor med ett hälsotillstånd som är mycket personligt. Som ett led i att utveckla vår service till dig som använder våra produkter vill vi ge dig en ännu bättre service på webben. Det är därför vi har sett över vår webbsajt och gjort om den från grunden.


Kompletterar vår vanliga service

För oss är det viktigt att alltid finnas där för dig. Vår webbsajt är ett bra komplement till vår vanliga service. Du når den förstås dygnet runt året om och hittar den fullspäckad med fakta, vägledning och olika verktyg. Här kan du få svar på dina frågor, hitta intressanta artiklar, genomföra olika tester – men också beställa prover på produkter, beställa broschyrer, se instruktionsfilmer och anmäla dig till nyhetsbrev och tidningar.


Lättare att hitta

Framför allt har vi gjort om navigationen och strukturen för att du lätt ska hitta det du söker. Vi har till exempel separerat information till vårdpersonal från den till dig som privatperson. Vårdpersonal får allt intressant samlat på ett och samma ställe – och du som användare behöver bara se det som är relevant för dig.


Nytt material

Det mesta av materialet är nytt. Nu kan du beställa Mitt Resepaket – ett skräddarsytt informationsmaterial för dig som reser med hjälpmedel. För dig som är stomiopererad kan vi rekommendera Body Check, ett verktyg för att testa din kroppsprofil och säkerställa att du använder rätt stomibandage. För dig som använder tappningskateter, urinuppsamlingssystem eller vattenlavemang kan vi rekommendera nya sidor för RIKare Vetande och en filmsida där vi har samlat samtliga instruktionsfilmer. För dig som arbetar med kirurgisk urologi kan vi för första gången presentera ett helt avsnitt bara för dig.


Responsiv design

Webbsajten är byggd i en så kallad responsiv design, för att du som använder surfplatta eller en smart telefon skall få en smidig upplevelse.

Stäng

Gratis prover - gratis frakt

Tack för din beställning

Kvitto

Se skrivbordsversion